Home Programma

Febris / Stop making sense

Double-bill: Simon Bus / Alesya Dobish

2 Oktober | 15:30 - 16:12
Tickets

De double-bill start met de solo Stop Making Sense van Alesya Dobysh. Een nieuw werk, geïnspireerd op de beeldenserie Men in the cities van Robert Longo. Door zichzelf letterlijk aan de ruimte te onderwerpen, onderzoekt ze de balans tussen chaos en controle. De danseres brengt haar housedance footwork en techniek naar onbekend territorium. Met bewegingen op hoge snelheid, verdraaiingen, wendingen en vallende figuren creëert ze een onstabiele ondergrond. Een unieke danstaal met ritmes die het lichaam kwetsbaar maken en het publiek ademloos achterlaten. De muziek is van Max Frimout.

De van oorsprong Russische Alesya Dobysh is een professionele danseres, choreograaf en dansdocent. In haar bewegingstaal combineert ze House Dance, UK Jazz Fusion en Urban dance met persoonlijk onderzoek in hedendaagse dans en performance art. Deze unieke onderzoeken zijn kenmerkend voor haar stijl en ze was ook te zien in dance battles op festivals zoals «Summer Dance Forever» en «Juste Debout». Recent trad Alesya op in het werk van Simon Bus (Corpo Maquina), Joseph Simon (Dansateliers), Alexis Blake, Lea Ved (NDT) en het Franse gezelschap «Black Sheep», en ontwikkelde ze haar eigen stukken en educatieve programma's.

Met Febris brengt Simon Bus een ode aan de koorts. ‘Mijn eerste hallucinatoire ervaring’ zegt hij over de koortsdromen die hij als kind had. Paniek en angst met daartegenover de intense en bizarre roes van het ijlen. Beklemmend en bevrijdend. In de Romeinse mythologie is Febris de godin die de koorts belichaamt. Samen met danser Roy Overdijk (The Ruggeds) levert Simon zich over aan haar krachten. Al badend in het koortszweet, in een broeierige intimiteit en een mentale ruimte vol psychedelische beelden verdubbelen hun ledematen zich voor onze ogen.

In Simons werk gaan sereniteit én relativering samen. Startend vanuit verhalende thema’s brengt hij in zijn creatieprocessen gaandeweg een abstractie die rust geeft en tegelijkertijd uitnodigt tot verontrusting. Beweging zet hij in om ruimte te creëren voor associaties. Eerder dan een kwaliteit om je voor op de schouders te kloppen, blijken virtuositeit en extreme fysieke mogelijkheden daarbij een bron van humor en betrekkelijkheid.

Vanuit zijn wonderlijk buigzame lichaam ontwikkelde Simon als B-boy een authentieke bewegingstaal waarmee hij blijft experimenteren. Breakdance is voor hem synoniem met uniciteit en originaliteit. Zijn B-boy naam Statue verraadt het bijzondere gevoel voor beeld dat hij naar de dans meeneemt. De komende jaren verdiept Simon zijn makerschap onder de vleugels van Corpo Máquina.

Over Corpo Máquina Society
Corpo Máquina Society werkt vanuit Tilburg en Breda aan professionele voorstellingen voor het theatercircuit en aan sociaal artistieke projecten, talentontwikkeling en cultuurparticipatie in de stedelijke omgeving. Dat het professionele werk de sociaal artistieke activiteiten voedt en andersom, is één van de krachten achter de aanpak. Corpo Máquina Society werkt ook vanuit het principe dat in ieder mens een danser schuilt. Ze laten zien dat theatraliteit voor het oprapen ligt in de dingen van de dag en dat werkelijk iedereen theatrale krachten heeft. Instinctive Performance zoals ontwikkeld door artistiek leider Guilherme Miotto is hierbij steeds uitgangspunt.

FEBRIS

De Nederlandse Dansdagen worden mogelijk gemaakt door:

Partner Minocw Partner - Provincie Limburg Partner - Gemeente Maastricht Partner - Elisabeth Strouven Partner - Fonds 21 Partner - BGL Fonds logo kunstbende21 Partner Cultuurmakers Maastricht Partner Kanunnik Salden nieuwenhof Partner stichting Clemens Partner - Vrienden van de NDD Partner - Zwaan Partner - Proeftuin Dans Partner - Theater aan het Vrijthof