In dit ‘filmduet’ zie je naast Eye Candy van Imre en Marne van Opstal, Mist van Damien Jalet. Mistwas Jalet’s debuutcreatie voor NDT 1 en kon door de coronacrisis niet doorgaan. Daarom is de choreografie prachtig gefilmd door Rahi Rezvani.
Eye Candy – Imre van Opstal en Marne van Opstal (voor Rambert)
De van oorsprong Limburgse broer en zus Marne en Imre van Opstal behoren tot de meest spannende en gewilde nieuwe danschoreografen ter wereld. Met wortels in een dansersfamilie, begonnen ze hun professionele carrière bij Nederlands Dans Theater (NDT). Beide actief als topdansers tot 2020, daarna volledig gefocust op choreografie en het maken van cutting edge, hedendaagse dansvoorstellingen. Hun werken onderzoeken identiteit, seksualiteit, gender, liefde en wat dit betekent in onze hedendaagse wereld. Take Root, een NDT 1-productie, werd in 2019 genomineerd voor een Zwaan voor beste dansproductie. In 2021, midden in de corona pandemie, kregen ze hun eerste opdracht in het buitenland en creëerden het stuk Eye Candy voor de Rambert Dance Company in Londen. Wat uiteindelijk vertaald werd naar film.
Ons lichaam is het voertuig waarmee we de fysieke wereld ervaren en het huisvest onze diepste instinctieve delen. Waar we plezier en liefde voelen, oordelen en vernietigen, bloeden en glimlachen. Sinds David en Venus hebben we het lichaam op het hoogste voetstuk geplaatst, door een onbereikbare schoonheidsnorm te vormen en te bestendigen. Door deze vervormde lens van schoonheid is onze natuurlijke vorm geseksualiseerd, gedemoniseerd en soms beschaamd tot een taboe. Waarom is het naakte lichaam aanstootgevend? Heeft het een politieke lading? Zijn we niet meer dan op het eerste gezicht lijkt?