Home Programma

Het Nederlandse Dansdagen Gala

1 Oktober | 20:00 - 22:38
Theater aan het Vrijthof   Papyruszaal
Tickets

Tijdens het Nederlandse Dansdagen Gala worden traditiegetrouw de dansprijzen van ons land uitgereikt. De Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht voor veel-
belovend choreografietalent. De Prijs van de Nederlandse Dansdagen Jong Publiek voor veelbelovende makers van jeugddans. En de prestigieuze Zwanen, de Oscars van de Nederlandse dans vanuit VSCD. Dit jaar krijgt het gala een extra feestelijk tintje, want omdat er vorig jaar geen Zwanen uitgereikt zijn zullen er per categorie nog twee genomineerden bijkomen. Ook wordt er weer een Gouden Zwaan uitgereikt aan een choreograaf die met zijn of haar werk een grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de Nederlandse Dans.

Jij kunt getuige zijn van deze feestelijke avond, waarop dansers, choreografen en publiek samen de prestaties binnen de Nederlandse dans vieren.

Lucifer Studies 
Toer van Schayk / Het Nationale Ballet 


Toer van Schayk is onlosmakelijk verbonden met Het Nationale Ballet. Zijn decor- en kostuumcreaties sierden het toneel al sinds de oprichting in 1961 en in de jaren erna danste en maakte hij eigenzinnige dansen. Naast Rudi van Dantzig en Hans van Manen heeft Van Schayk zo een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van het dansgezelschap en haar rol aan de internationale ballettop. Zowel in dans en choreografie als in kostuum- en decorontwerp zette het talent keer op keer een nieuwe standaard in binnen- en buitenland. Niet meer dan verdiend dus dat Het Nationale Ballet het seizoen waarin het gezelschap haar zestigste verjaardag viert, opent met werk van deze grootmeester. De choreograaf maakte een gehele nieuwe, intieme mannenchoreografie waarin de tegenstelling tussen goed en kwaad centraal staat: Lucifer Studies. 

‘Lucifer Studies’ is een half uur spanning in de bewegingen van zeven twistende ‘engelen’ - NRC ****

Choreografie: Toer van Schayk
Muziek: Joep Franssens – Echo’s

RIOT
BackBone / Alida Dors / Theater Rotterdam

My rage burns in my psyche with an intensity that creates clarity. It is a constructive healing rage.’ – bell hooks

In RIOT maakt Alida Dors de onrust van de wereld voelbaar. In een aaneenschakeling van dans, film, spoken word en livemuziek onderzoekt zij de mechanismen van een opstand. Ontwrichting en hoop. Destructieve én transformatieve woede. De stem van de eenling, de kracht van de groep. Sisterhood en broederschap in tijden van toenemende polarisatie.

Alida Dors is choreograaf, theatermaker en artistiek directeur van Theater Rotterdam. Haar werk is eclectisch en interdisciplinair, met hiphop als basis. Terugkerende elementen zijn de liefde voor formaties en het luisteren naar de inner beat.

Theaterkrant: “Een sterke, inspirerende voorstelling, over een strijd die niet gevoerd moet worden uit wanhoop en agressie, maar uit liefde.”

Sweet Like a Chocolate
ICK Amsterdam

Een intiem spektakel met de vijfde symfonie van Beethoven als open einde

Sweet Like a Chocolate is een intiem dansspektakel dat je verleidt, met een vleugje Beethoven omverblaast en je weer met jezelf achter laat in een roes van extase en twijfel. Een vrouw danst met haar schaduwen, alter ego, metgezel en voyeur. Het volgt haar, begeleidt haar, danst en vecht met haar. De figuur rond haar kan echt zijn, maar ook een wezen uit haar fantasie.

Sweet Like a Chocolate is een herbewerking van  Double Points: Hell uit 2005, dat op uitnodiging van Pina Bausch drie jaar later werd gepresenteerd op het internationale Tanzfestival NRW.

“Prachtig ambigue dans over seks, verleiding en geweld.”

**** Volkskrant (4 sterren)

Concept & Choreografie: Emio Greco | Pieter C. Scholten
Dansers: Victor Callens & Maria Ribas

 

Carried Alive
Justin de Jager | Scapino Ballet

Dans als een continue flow, zoekend naar mogelijkheden, openingen en oplossingen staan centraal in het dynamische Carried Alive. Choreograaf Justin de Jager is gefascineerd door ‘threading’, dat voor hem naast bewegingen ook een mentaal proces omhelst. De dansers gaan zowel individueel als collectief ergens doorheen, letterlijk door openingen te creëren en daar met een arm, been of hele lichaam doorheen te gaan. Mentaal en emotioneel door voortdurend oplossingen te zoeken voor een ‘thread’, vanuit een achterliggende gedachte. Waarom kies je voor een bepaalde oplossing? Achter elke beweging zit een betekenis.

Choreografie: Justin de Jager
Dansers: Dalma Doman, Daphne van Dooren, Ellen Landa, Filip Wagrodzki, Mischa van Leeuwen, Martijn van Mierlo

Behind the scenes of Justin de Jager's Carried Alive

De Nederlandse Dansdagen worden mogelijk gemaakt door:

Partner Minocw Partner - Provincie Limburg Partner - Gemeente Maastricht Partner - Elisabeth Strouven Partner - Fonds 21 Partner - BGL Fonds logo kunstbende21 Partner Cultuurmakers Maastricht Partner Kanunnik Salden nieuwenhof Partner stichting Clemens Partner - Vrienden van de NDD Partner - Zwaan Partner - Proeftuin Dans Partner - Theater aan het Vrijthof